Distributed Temperature Sensing(DTS)

حسگر توزیع دما (DTS(Distributed Termal Sensor:

 

فناوری  DTS بر پایه استفاده از کابل فیبر نوری به عنوان سنسوردمای خطی بوده  و با ارسال پالس های لیزری بصورت مکرر و متناوب در طول کابل ( بصورت معمول به طول چندین کیلومتر) و تحلیل و پردازش بازتاب و پراکندگی  نورناشی از تغییرات دمایی محیط می باشد. 

 

 

 دراین سیستم برای اندازه گیری دما و تغییرات دمایی با استفاده از ارسال پالس لیزری از طریق  کابل فیبرنوری به عنوان سنسور و تجزیه و تحلیل  دامنه نوسان و شدت پراکندگی بازتاب نوربرای اندازه گیری دما و تغییرات دمایی کاربرد دارد و قادر است تغییرات دمایی را تا 0.1 درجه سانتیگراد در طول نامحدود اندازه گیری کرده و بصورت متناوب در طول 24 ساعت شبانه روز و 365 روز سال اعلام کند.

 

 

در فناوری DTS از اثر Raman استفاده می شود.اثررامان به نام  فیزیكدان هندی سر چاندراسكارا ونكاتا  رامان (1888 - 1970) نامگذاری شده است. او كشف كرد وقتی نور از یك ماده شفاف عبور می كند ، برخی از نورهای منحرف شده در طول موج تغییر می كنند. این کار پیشگام استفاده از پراکندگی نور بوده و جایزه نوبل فیزیک را نصیب ایشان نمود.

عموماً Raman Spectroscopy برای بدست آوردن میزان دقیق دمای محیـــــــط مورد استفاده قرار می ­گیرد. دقت تعیین دما با استفاده از این روش تا ° 0.001C  و گستره دمایی عملکرد آن در محدوده °200C-   تا   °1000C   می باشد.

 البته باید توجه داشت این مقادیر مربوط به ذات این روش است و معمولاً در عمل به علت محدویت های ناشی از تجهیزات تا حدودی تحت تاثیر قرار می ­گیرد.

 

 

 AP Sensing با استفاده از از فن آوری Raman OTDR با برخی تکنیک های منحصر بفرد مانند فناوری همبستگی کد و طراحی گیرنده منفرد برای استوک و ضد استوک استفاده می کند. این روش منجر به ارتقا قابلیت اطمینان سیستم می شود (ایمنی در برابر اثرات کرنش ، که می تواند منجر به قرائت های غیر عادی شود)  باعث اندازه گیری های دقیق و عملکرد بالای سیستم  AP Sensing می شود.

روش کار DFOS مشابه روش کار رادارها است، یک پالس نوری درون فیبر ارسال می­ گردد، سپس امواج نوری بازتاب شده از پالس اولیه دریافت می شود و بر اساس تحلیلی که روی آن انجام می­ گردد، می­ توان اندازه پارامترهای محیطی و یا میزان تغییرات آنها را محاسبه کرد.

 

 این سیستم  در موارد زیر کاربرد دارد:

 

  

 

 

 

 

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
shirane رضا محمدی 18/10/1401
سلام وقت بخیر لطفا در مورد این سیستم اعلام حریق توضیحاتی در خصوص چگونگی اتصال به سیستم اطفا حریق هم بفرمایید. سپاس
 Manager        18/10/1401
سلام وقت بخیر ممنون از توجه شما این سیستم دارای خروجی و ورودی دیجیتال هست که قابلیت تنظیم و برنامه نویسی دارند در ضمن ارتباطات TCP/IP , مدباس و USB و شبکه های دیگر برای ارتباط با سیستم های مانیتورینگ و همچنین ارتباط با سیستم اطفا حریق می باشد.