Distributed Acoustic Sensing(DAS / DVS)

حسگر توزیع اکوستیک (DAS (Distributed Acoustic Sensor:

 

درفناوری DAS که بر پایه استفاده از کابل فیبر نوری به عنوان سنسوردمای خطی می باشد با ارسال پالس های لیزری بصورت مکررومتناوب درطول کابل( بصورت معمول به طول چندین کیلومتر) وتحلیل و پردازش بازتاب و پراکندگی  نورناشی از تغییرات دمایی محیط می باشد.این سیستم ارتعاشات را تشخیص داده وهمچنین انرژی صوتی را در امتداد فیبر نوری تشخیص می دهد و به گونه ای عمل می کند که گویی هزاران میکروفن در طول مسیر کابل نصب شده اند وبر اساس  الگوریتم های طبقه بندی شده برای شناسایی و یافتن هرگونه فعالیت های نفوذ، نشت یا سایر صداهای غیر طبیعی استفاده می شود.


در سیستم تشخیص عیوب با استفاده از سیستم DAS/DVS یک پالس لیزری متناسب با نوع کاربرد توسط  OTDR در امتداد کابل فیبر نوری (حسگر نوری) ارسال می شود  از ترکیب اثر Brillouin و Rayleigh و ارسال پالس لیزری از طریق فیبر و تجزیه و تحلیل پراکندگی نور بازتاب شده برای اندازه گیری تنش های مکانیکی و صوتی و یافتن محل دقیق و نوع رویداد کاربرد دارد.

 

 

 

 

 Brillouin Spectroscopy با توجه به حساسیت فوق­ العاده این روش ، برای شناسایی تغییرات صوتی محیط، ارتعاشات وتغییرات اکوستیکی که در واقع نوعی تغییرات فشار در محیط هستند و تعیین میزان فشار و تنش ­های فیزیکی محیط مورد استفاده قرار می­ گیرد. دما نیز پارامتر دیگری است که توسط این روش قابل ردیابی است، اما دقت تشخیص دما توسط این روش نسبت به Raman Spectroscopy کمتر است. اما تغییرات فشار ناشی از دما را با دقت بالایی توسط این روش می ­توان اندازه­ گیری کرد.

 

 DAS/DVS  قادر به تشخیص نشتی لوله بر اساس صدا و ارتعاشات ناشی از نشت و تغییرات دما (DTGS) و تولید امواج فشار منفی ناشی از نشت، هست همچنین از تکنولوژیDAS/DVS  می­ توان برای تشخیص فعالیتهای TPI چه به صورت عمدی و چه بصورت سهوی از قبیل حفاری های دستی و یا ماشینی نزدیک خطوط لوله  استفاده کرد.

 

به عنوان مثال در تشخیص نشتی های خطوط، تردد های انسان، خودرو و قطار، حفاری های دستی و ماشینی و مزاحمت های شخص ثالث (TPI)  مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.